15 Dec 2 råd så jobsøgere falder pladask for din jobannonce

Det er sjældent tid, du har for meget af, når du står og mangler en ny medarbejder. Og når det kommer til jobannoncen, så forstår jeg godt, hvis du før har hørt dig selv sige: ”Lad os bare rette lidt i den sidste, vi skrev, så vi kan få den online i dag!

Problemet er bare, at kvaliteten af din jobannonce afgør kvaliteten af jobsøgerne. Og hvis kvaliteten af jobsøgerne er lav, så er chancen for, at du ansætter den forkerte medarbejder tilsvarende stor.

Heldigvis behøver du ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang. Så længe du sørger for, at din jobannonce opfylder de 2 vigtigste krav:

 

  • Den skal fange interessen hos jobsøgerne og give dem et incitament for at søge jobbet
  • Den skal male et retvisende og fyldigt billede af jobbet og virksomheden

 

Og det lyder måske indlysende. Men jeg støder alligevel dagligt på jobannoncer, der fejler på begge områder. Hvor vinklingen er skæv, så potentielt gode ansøgere taber interessen, og hvor jobindholdet er så sparsomt, at jobsøgeren ikke har en fair chance for at forstå rammerne omkring jobbet.

Men bare rolig. Her i indlægget fortæller jeg dig præcist, hvordan du løser begge udfordringer. Bare læs med her, så viser jeg dig, hvordan du får jobsøgerne til at falde pladask for dit stillingsopslag.

 

1.    Start med værdien og ikke jobkravene

En jobannonce er i bund og grund en salgstekst. Du skal overbevise den jobsøgende om, at der ligger en potentiel stor værdi for ham/hende i at søge jobbet.

Psykologien bag denne tanke er ganske simpel. Når du fokuserer på fordelene i jobbet, giver du jobsøgeren et incitament til at gå efter det. Og jo bedre du er til hurtigt at sætte ord på værdien i netop dette unikke job, jo højere er chancen for at tiltrække de rigtige jobsøgere.

Det er ikke raketvidenskab. Men det virker.

Alligevel ser jeg ofte jobannoncer, hvor jobsøgeren skal igennem en mur af tekst med forventninger og krav til kandidaten, før han/hun når til guleroden i jobbet. Og når du fra start af fokuserer på, hvad du og virksomheden står og mangler i stedet for at fokusere på, hvad jobbet kan gøre for jobsøgeren, ja…, så mister læseren hurtigt interessen.

Det gælder særligt de kandidater, der allerede er i job (og derfor er sværere at flytte) - de skal tiltrækkes med et jobindhold, der vækker deres nysgerrighed.

Derfor; sørg for med det samme at fokusere på udbyttet i jobbet, ligesom jeg fx gjorde i denne jobannonce, jeg for nyligt skrev for en kunde:

 

”Drømmer du om en konkurrencedygtig løn, stærke udviklingsmuligheder, stort ansvar og så endda hos en af Danmarks største og førende entreprenørkoncerner? Så læs videre om den ledige stilling hos [XXX], hvor du bliver en kernespiller, når der skal vindes projekter inden for anlægsbranchen.”

 

Her har jeg gjort mig fuldstændig klart, hvilke særlige fordele jobbet indebærer – høj løn, gode udviklingsmuligheder og stort ansvar – og så har jeg trukket det helt op i starten af jobopslaget for med det samme at vække interessen hos de jobsøgere, der efterspørger netop dette i deres arbejdsliv.

Selvfølgelig indeholder jobannoncen også et afsnit med forventninger til jobsøgerens kvalifikationer, men dem præsenterer jeg først senere - efter jeg har givet læseren et incitament til at læse videre.

I vores indlæg ”Pust liv i dine stillingsopslag” kan du læse mere om, hvordan du finder den helt rigtige vinkel hver eneste gang, og hvordan du skaber en stærk relation til læseren gennem din tekst.

Og hvis du vil blive endnu skarpere til at rekruttere de helt rigtige mennesker, så skal du måske overveje vores kursus i Rekruttering & Interviewteknik. Klik på banneret herunder og læs mere:

 

Kursus i Rekruttering & Interviewteknik 

 

2.    Husk ”the why”

Du har en klart bedre chance for at male et fyldestgørende billede af de kompetencer, der er behov for i jobbet, hvis du sætter kravene til kandidaten i relation til selve opgaverne.

Du skal altså ikke kun forklare, hvilke kompetencer I efterspørger, men også hvorfor kompetencerne er nødvendige. Så kan jobsøgeren nemlig bedre forholde sig til, hvad jobbet rummer, og om det er relevant.

Det virker måske indlysende. Men det er min pointe ikke.

For hvis du laver en hurtig søgning på en af de store danske jobdatabaser, fx Jobindex, og klikker dig ind på den første og bedste jobannonce, så kan jeg næsten garantere, at du vil finde det klassiske afsnit i punktform med forventninger til kvalifikationer, hvor virksomheden skriver noget ala:

 

Vi ser gerne, at du besidder følgende kompetencer:

  • Serviceminded
  • Gode kommunikative kompetencer
  • God til engelsk
  • Ansvarlig
  • Trives med at arbejde teamorienteret
  • Fortrolig med Office-pakken

 

Og denne klassiker er selvfølgelig enormt vigtigt. Men det ville give jobsøgeren Så MEGET MERE at forholde sig til, hvis afsnittet også fortalte, hvorfor lige netop disse kompetencer er så utrolig vigtige i jobbet.

Og så kan det godt være, at teksten til slut vil fylde lidt mere i volumen. Men udover, at det tvinger dig til at skære helt ind til benet og udvælge de helt essentielle kompetencer, der er behov for i jobbet, så viser en stor dansk undersøgelse faktisk også, at 95% af jobsøgere anser en fyldestgørende beskrivelse af jobindholdet som noget af det vigtigste. (Jobindex’ spørgepanel, 2016)

Eksemplet ovenfor kunne derfor med fordel omskrives til:

 

Du vil dagligt skulle løse problemer for og håndtere kontakten med vores kunder på det nordengelske marked, og derfor forestiller vi os, at du er både serviceminded, har gode kommunikative egenskaber og er skrap til engelsk – både mundtligt og skriftligt. Jobbet kræver desuden en vis ansvarlighed, da du skal varetage personfølsomme kundedata.

Vi forventer også, at du trives med at arbejde i teams, da du kommer til at indgå i tæt samarbejde med dine 4 dygtige kollegaer, og I vil skulle løfte størstedelen af opgaverne i fællesskab.

Samtidig ser vi gerne, at du er fortrolig med Office-pakken - og særligt PowerPoint, da du bl.a. vil få ansvaret for at udforme regelmæssige præsentationer til ledelsen på baggrund af vores månedlige salgstal.

Opsummering af efterspurgte kompetencer:

  • Serviceminded
  • Gode kommunikative kompetencer
  • God til engelsk
  • Ansvarlig
  • Trives med at arbejde teamorienteret
  • Fortrolig med Office-pakken

 

På denne måde understreger du ikke kun, hvilke kompetencer som er afgørende for, om jobsøgeren kan få succes i jobbet, du svarer også på ”the why”. Du sætter jobkravene i relation til selve opgaverne, så jobsøgeren forstår sammenhængen og kan holde sine kompetencer op mod konkrete forhold i jobbet.

Det leder i sidste ende til mere kvalitet i de ansøgninger, du modtager, og så er det vel hele indsatsen værd?

Du kan i øvrigt få styr på din interviewteknik og blive endnu skarpere til at rekruttere de rette mennesker på vores kursus i Rekruttering & Interviewteknik. Bare klik på banneret herunder:

 

Kursus i Rekruttering & Interviewteknik

 

Det var mine to tips til dig, så du fremover kan vække interessen hos jobsøgerne og male et fyldigt billede af jobbet og virksomheden med din jobannonce.

Prøv det af – så vil du se, at jobsøgerne falder pladask for dit stillingsopslag :-)

Tak fordi du læste med.