14 Jun 5 råd så du får mere tid på arbejdet

Det er lidt ligesom med et vandglas. Du kan blive ved med at hælde og hælde, men på et tidspunkt når vandet kanten. Og det er desværre din dyre iphone, der tager skraldet og må give op. Sindssygt irriterende.

Det samme kan ske på arbejdet, når opgaverne pludselig hober sig op og bliver uoverskuelige. Du kender det sikkert. Jeg gør i hvert fald. For det er her fejlene sker. Det er en stor udfordring for rigtig mange mennesker i dag.

Du vil så inderligt gerne gøre dit arbejde så godt som muligt. Og jo mere du når, tjaah jo bedre resultater kan du jo også vise chefen mandag morgen ikk?

Forskellen er bare, at nu er det ikke din dyre iphone, som går i stykker, når vandet rammer kanten. Det er dine projekter. Det er dine mål, der pludselig former sig til kompromisser. Det er dine resultater.

 

Så hvad kan du gøre uden at gå på kompromis med kvaliteten i dit arbejde?

 

Heldigvis har vi samlet de 5 bedste råd, som du kan bruge direkte i dit arbejde.

 

Få din gratis rekrutteringsguide 

1. Prioriter dine opgaver

Når alt kommer til alt, kan du ikke løbe for 10 heste. Uanset hvor meget du gerne vil. Derfor prioriterer du sikkert allerede nu dine arbejdsopgaver enten bevidst eller ubevidst.

Men vi vil gøre det endnu lettere for dig. Vi har lavet en prioriteringsmodel til dig. Den giver dig mulighed for hurtigt at sortere i dine opgaver og prioritere de vigtigste.

 

Prioriteringsskema

Når du har prioriteret dine opgaver, er det en god idé lige at løbe den forbi chefen. Forventningsafstemning er alt i denne sammenhæng. På den måde ved din chef hvor stor en arbejdsbyrde, du kan sidde med. Samtidig har han eller hun mulighed for at korrigere din prioritering, hvis der er brug for det.

 

2. Lær at sige NEJ

Rigtig mange har svært ved at sige nej til arbejdsopgaver. Vi har en grundlæggende indstilling til, at vi skal tage imod alt. Det er jo derfor, vi får vores løn ikk?

Nej. Det er nemlig helt legitimt at sige nej til opgaver. Der skal selvfølgelig være en grund til det. Men hvis du meget simpelt ikke har tiden til det, så er det nok. Ofte forventer og regner chefen endda med, at du har ben nok i næsen til at sige fra. Han eller hun skal bruge den information til at vurdere, hvordan og hos hvem opgaven bliver løst bedst muligt. Derfra kan I tage en konstruktiv dialog, om der er grund til at prioritere anderledes i dine opgaver.

 

Så hvad hvis jeg siger ja til alt?

Hvis du ikke formår at sige nej til opgaver, fordi du ikke har tid, så går slaget sin gang. Dit skrivebord fylder op. Du har pludselig ikke tid til at lave dine arbejdsopgaver ordentligt. Det betyder, at du leverer dårligere kvalitet, og det betyder, at du ikke når dine deadlines.

 

Og hvem falder det tilbage på?

 

Det falder desværre tilbage på dine skuldre. For du kunne jo bare have sagt, at du ikke havde tiden. Så snart du siger ”Ja”, så fortæller du, at du kan nå at løse opgaven. Løse opgaven ordentligt vel at mærke.

Så hvad vil du helst. Sige ja til alt og fremstå som en dårlig medarbejder? Eller smide de mildt ubehagelige nej’er hér og dér for til gengæld at fremstå som en performer?

Lær for guds skyld at sige nej!

Få din gratis rekrutteringsguide 

3. Tilpas dine opgaver din hjerne

Vores effektivitet og fokus ændrer sig i løbet af dagen. Og det kan du faktisk udnytte til din fordel, så du når mere på kortere tid. Men det er meget individuelt. Derfor kan jeg desværre ikke give dig en oversigt over hvilke opgaver, du løser hurtigst på forskellige tidspunkter af dagen. Men det kan du til gengæld.

 

Undersøg dine effektivitetsmønstre og få mere tid

Du skal undersøge dine effektivitetsmønstre og skrive det ned på et stykke papir. Hvilke tidspunkter på dagen føler du dig tip top? Og hvilke tidspunkter på dagen føler du dig en smule sløv?

Jeg ved for eksempel, at jeg er mest klar i hovedet lige efter frokost. Derfor viser klokken også 13.16 lige nu, mens jeg sidder og skriver denne sætning.

Omvendt ved jeg, at jeg en kende sløv om morgenen. Så fra 08.30 til 10 fandt jeg billeder til den her artikel. Jeg designede modellen til at prioritere arbejdsopgaver. Og jeg svarede på et par mails.

Læg dine arbejdsopgaver efter din hjerne. Det er rarere, og du bliver mere effektiv – prøv det af, det virker!

 

4. Læg dine deadlines

Du gør det sikkert allerede. Men det er bare så vigtigt. Fastsæt dine deadlines hver gang!

Deadlines fungerer. De giver dig et mål og en tid, du skal være færdig. Det er relativt simpelt, og du tænker måske, om det overhovedet har en effekt. Men mange undersøgelser viser, at deadlines hjælper os rent mentalt med at fokusere, og derfor bliver vi mere effektive.

Når du modtager en ny opgave, projekt eller udfordring i det hele taget, så skriv en deadline ind i din kalender og sæt en reminder på. Også selvom din chef ikke sætter en for dig.

Og så skader det jo ikke, at du kommer til at fremstå som en, der har styr på sagerne over for chefen og kollegaerne;)

 

5. Tag én opgave ad gangen

Når vi har mange opgaver på bordet, har vi en tendens til at se på helheden. Pludselig er alt meget uoverskueligt, og det kan være svært at se, hvor du skal starte og slutte. Planlæg i stedet dine opgaver og sæt tid af til dem i din kalender. Herfra handler det simpelthen om at blokere dem. Tag én opgave ad gangen og fokuser 100% på den. Det giver dig ro og fokus, så du er mere effektiv. For hver opgave du har færdig, er du et skridt videre målet.

 Få din gratis rekrutteringsguide

Vi har mange flere tips og tricks til, hvordan du kan blive endnu mere effektiv på arbejdet. Men det må du vente med til en anden gang :)

Indtil videre kan du altid få vores artikler ved at følge os på Linkedin og tilmelde dig vores nyhedsbrev.