27 Apr Sådan får du 220% flere klik på dit stillingsopslag

Overskriften betyder alt. Alt for om en kandidat klikker på dit stillingsopslag. Men hvordan skriver du en overskrift, der "klikker"? Nu giver jeg dig konkrete råd, så du kan skrive overskrifter, der er så forførende, at de rigtige kandidater kribler for at klikke på dit stillingsopslag.

 

Vi vil have så mange klik som muligt… eller?

Mange virksomheder går instinktivt efter at få så mange klik på deres stillingsopslag som overhovedet muligt. Men det er desværre en rigtig stor fejl. En fejl som virksomheden først finder frem til efter både tid og ærgerlige lærepenge. Forstå mig ret; Det vil da være dejligt, hvis hele Danmark er interesseret i netop dit eller mit stillingsopslag. Men det er desværre sjældent tilfældet, uanset hvor meget energi vi lægger i overskriften.

Det er vigtigt, at du fejer den tilgang af vejen fra start. Den fordrer nemlig de 2 mest oplagte og nemmeste fejl, når du skal lave et stillingsopslag.

 

Få din gratis rekrutteringsguide

 

To fejl der slører dine overskrifter

1. Kreativiteten kan tage overhånd

Overskriften betyder alt. Og her kan kreative vendinger sagtens være løsningen. De kreative overskrifter kan da også give din overskrift ekstra blikfang. Men du skal være opmærksom på, at de kreative ord og vendinger gør det let for dig at gå på kompromis med indholdet. Detaljerne som skal tiltrække og gøre overskriften sigende og spændende for kandidaterne kan forsvinde i det kreative spil.

Mange virksomheder har en tendens til at være for kreative i deres formuleringer, når de skal lave overskrifter til stillingsopslag. Har du for eksempel lagt mærke til, at flere og flere virksomheder søger ninjaer og troldmænd;)

Så sørg altid for at dine overskrifter er forståelige og konkrete.

 

2. Vi gør overskrifterne alt for brede

Den anden fejl er, at vi laver overskrifter, der er for brede. Effekten her er den samme som ved de alt for kreative overskrifter – der mangler detaljerne til at gøre opslaget relevant for de rette kandidater.

Når vi er nervøse for om et stillingsopslag får klikkene, så giver det en naturlig reaktion i vores formuleringer. Vi bliver automatisk mere vage. Vi vil egentlig helst være så brede som muligt i vores vendinger af frygt for ikke at nå bredt nok ud til kandidaterne. Og det er en fejl.

Når det sker, får vi overskrifter som:

 

Er du god til at sælge?

 

Eller…

 

Vi søger en kundeservicemedarbejder

 

Med den slags overskrifter skyder du så bredt, at du ender med et hav af ansøgere, som du ikke er interesseret i. Samtidig har ufokuserede overskrifter en væsentlig lavere effekt hos de kandidater, som du ønsker at nå ud til.

Præcision og målrettethed er altså nøgleord, når du skal have kandidater til at klikke på dit stillingsopslag. Vær gerne kreativ, men gå ikke på kompromis med kvaliteten. Det er vigtigt, at din overskrift ikke skyder med spredehagl.

Vi vil tiltrække opmærksomheden fra de helt rette kandidater, som passer til den stilling, du skal besætte. Vi har ingen interesse i, at sygeplejersker klikker på din annonce, hvis du skal finde en ingeniør.

 

Men hvordan udvikler vi så overskrifter, som ikke er overkreative og ufokuserede, men informative og stadig giver blikfang?

 

220% ekstra klik - sådan gør du

Præcision og målrettethed er afgørende for overskrifter, der ”klikker”. Et Amerikansk digitalt bureau anvendte samme metode, som jeg vil introducere for dig om lidt. Metoden betød, at deres overskrifter fik op helt op til 220% flere klik.

 

Stillingsbetegnelsen

De letteste point du kan hive hjem er at placere navnet på stillingen i overskriften. Er det en normal kendt stillingsbetegnelse, kan navnet nemlig stå i stedet for 1000 ord.

Det gør også, at din annonce kommer op i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt, at du skriver navnet som stillingen normalt er kendt under, og ikke det I kalder stillingen internt. I er jo ikke bundet af overskriften alligevel.

Ekstra tip: Har du en, der arbejder med Google Adwords, kan du få ham eller hende til at se, hvad folk søger på i Google.

 

Potentialet skal frem i overskriften

Det handler om at koge stillingen ned til de helt essentielle elementer for kandidaten. Du skal gøre overskriften relevant og spændende. Første skridt er at gøre dig fuldstændig klart, hvilke styrker og muligheder der ligger i den stilling, du vil besætte.

En effektiv måde at finde frem til styrker og muligheder er at lave en jobanalyse. Hvis du allerede har lavet den, kan du trække de relevante informationer derfra.

Vi anbefaler altid vores kunder at gennemføre analysen, før de starter på at finde en medarbejder. Den fungerer som en rettesnor gennem hele rekrutteringen og sørger for, at du undgår de dyre fejlrekrutteringer.

Alternativt kan du starte med at besvare disse 3 spørgsmål, før du formulerer din overskrift:

 

  • Hvad er det vigtigste, at kandidaterne får at vide om vores virksomhed eller stillingen?

 

  • Hvad gør vores stilling anderledes eller speciel?

 

  • Hvad skriver dine konkurrenter? – det er jo ikke ulovligt at blive inspireret, og så behøver du ikke opfinde den dybe tallerken hver gang;)

 

Få din gratis rekrutteringsguide

 

10 forskellige styrker som du kan fremhæve

Nogle stillinger har stråleklare styrker, som næsten ikke kan andet end at tage kandidaterne med storm. Andre stillinger skal vi arbejde lidt ekstra for, at de får klikkene. Men ligegyldigt stillingen eller virksomheden, så kan du ALTID finde styrker, som du kan fremhæve.

Her er nogle forskellige styrkeområder, som du kan vælge at trække frem i overskriften:

 

1. Styrken i det stærke brand

Hvis din virksomhed er kendt, så taler navnet for sig selv.

2. Priser eller andre former for anerkendelse

Giver troværdighed og ekstra point til din virksomhed.

3. Styrken i virksomheden – kulturen og atmosfæren

Er vigtigt for trivslen, og er et vægtende selling point over for kandidater.

4. Styrken ved jeres produkt

Der er stor stolthed i at arbejde for en virksomhed med et kendt produkt, som kandidaten kan være stolt af.

5. Specielle ønsker fra den kandidatgruppe du vil nå ud til

 

6. Pengeposen

 

7. Geografisk placering af arbejdspladsen

Gør opslaget relevant for de rette kandidater.

8. Styrken ved den unikke mission eller vision i jeres virksomhed

 

9. Udviklingspotentiale i stillingen

Stort selling point over for ambitiøse kandidater.

10. Styrken ved en international virksomhed

 

 Eksempler på stærke overskrifter

 

  • Key Account Manager – Frihed, store udviklingsmuligheder, frisk kultur

 

  • Telemarketing sælger – Målret din karriere sammen med en stærk løn

 

  • Ingeniør – Familievirksomhed, sund work/life balance, stolt produkt

 

  • Butiksassistent – Stort ansvar i en af de største detailforretninger i landet

 

Du kan også skabe blikfang gennem et spørgsmål:

 

  • Er du en stærk leder? Skab resultater i stor virksomhed med en unik og innovativ kultur

 

Hold din overskrift mellem 8-15 ord. På den måde sørger du for, at overskriften er detaljeret og sigende, men samtidig ikke for lang.

Overskrifterne har den afgørende indflydelse på, om kandidaterne klikker ind på dit stillingsopslag. Anvend denne fremgangsmåde når du skal lave dine overskrifter og brug gerne lidt ekstra tid på en formulering, som præsenterer de rigtige styrker i stillingen. Så vil du forføre de helt rette kandidater, direkte ind i dit jobunivers.

 

Du kan læse mere om vores rekrutteringsydelser lige her eller downloade vores gratis guide til en effektiv jobanalyse.

Jeg håber, at du kan bruge vores råd – held og lykke med det :)